تاریخچه آبکاری فلزات

تاریخچه آبکاری فلزات

آبکاری فلزات چگونه و چرا به وجود امد ....


تقریبا همه فلزات به صورت خالص در طبیعت وجود ندارند، فلزات به شکل ترکیباتی از مواد معدنی دیگر در طبعیت موجود هستند.امروزه انسان با دانش توانایی جداسازی فلزات از دل طبیعت را به دست آورده است که از آنها استفاده های مختلفی می شود. فلزات طبق خصلت ذاتی تمایل به بازگشت دوباره به طبیعت به شکل ترکیب را دارند که از مهمترین اهداف آبکاری ، جلوگیری از این عمل(بازگشت) در فلزات می باشد.

فلزات در زندگي امروزه ی بشر نقش بزرگ و غير قابل انكاري را ایفا مي كنند.به طوري كه با کمی تعقل در دنياي اطراف خود متوجه حضور بسیار پر رنگ اين ماده حياتي در همه جای زندگي خود مي شويم .همين حضور پر رنگ و وسیع سبب شده که انسان با مهمترين و بزرگترين چالش در اين زمينه که همان خوردگی فلزات است ، روبرو شود!

خوردگي را مي توان همان واكنش بين فلز و محيط اطراف آن توصيف نمود كه در نتیجه به ايجاد حفره ، سايش و كاهش استحكام مكانيكي فلز می گردد و مي تواند باعث ضعف و شكست آن شود.

همه كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه در سال هزينه هاي سنگینی را در نتيجه جبران خسارت های ناشي از خوردگي فلز متحمل مي شوند پس بهبود رفتار خوردگي فلزات مي تواند از لحاظ اقتصادي و پيشرفت جامعه اهميت بسیار زیادی داشته باشد.راه هاي بسیار مختلفي براي اين کار وجود دارد كه يكي از موثرترین راه ها آبكاري يا الكتروپليتينگ است.

به طور كل به مجموعه فرايندهايي كه به وسيله  آن سطح فلزي يا غيرفلزي با لايه هايي از فلز پوشش داده مي شوند، آبكاري مي نامند.

صنعت آبكاري در ايران تاریحچه اي طولاني دارد و قدمت آن تقريبا به سال 1277 شمسي برمي گردد كه ابراهيم خان صحاف باشي اولين كارگاه آبكاري را در خيابان لاله زار تهران تاسيس نموده و با نصب وان هاي آبكاري نيكل،مس، برنج و نقره ،آبكاري صنعتي ايران را پايه گذاري نمود.