حقایقی درباره کادمیوم

حقایقی درباره کادمیوم

درباره فلز کادمیوم

کادمیوم به عنوان یک ترکیب جزئی در بسیاری از سنگ معدن های روی وجود داشته و یکی از محصولات جانبی تولید روی می باشد . این فلز مدتی طولانی برای آبکاری مقاوم در برابر خوردگی روی فولاد استفاده می شد و از ترکیبات دیگر آن مانند رنگدانه های قرمز ، نارنجی و زرد  برای رنگ آمیزی شیشه ها  و پلاستیک ها استفاده می گردد.

کادمیوم یک فلز مهم در ساخت باتری های قابل شارژ نیکل کادمیوم و یک پوشش محافظ در برابر خوردگی برای آهن و فولاد  استفاده بسیاری دارد . کاربردهای رایج کادمیوم در صنعت در باتری ها ، آلیاژ ها ، روکش ها یا آبکاری ، سلول های خورشیدی ، تثبیت کننده رنگ پلاستیک و رنگدانه ها می باشد . این فلز نیز در موارد  هسته ای و با هدف جذب کننده نوترون استفاده می شود .
امروزه استفاده از این فلز در حال کاهش است زیرا سمی بوده و درقاره اروپا زیر مجموعه فلزات خطرناک دسته بندی می گردد. هم اکنون باتری های نیکل-کادمیوم با باتری های نیکل- هیدرید فلزی و باتری های لیتیوم یون جایگزین شده و استقبال زیادی نیز شده است .

بیشترین کاربردهای جدید این فلز امروزه در پنل های خورشیدی تلورید کادمیوم می باشد . افزایش سرمایه گذاری در ساخت انرژی خورشیدی در سال های آتی سبب استفاده بیشتری از کادمیوم خواهد شد. چین ، کره جنوبی ، ژاپن و در آخر آمریکای شمالی از پیشگامان تولید این فلز در جهان به شمار می روند .