آبکاری کروم فلزات

آبکاری کروم فلزات

آبکاری کروم یکی از روش های تزئیناتی فلزات است البته کاربردهای دیگری نیز دارد و برای مصارف دیگری استفاده می شود.

وقتی کلمه "کروم" را می شنوید چه تصویری به ذهنتان می رسد؟ برای اکثر مردم، کروم کلمه بسیار مثبتی است. تصاویری از فلز براق، براق و بازتابنده را ایجاد می کند که همیشه جدید به نظر می رسد. تولید کنندگان ممکن است کروم را به عنوان یک نجات دهنده برای قوی تر و بادوام تر کردن محصولات خود تصور کنند. اکثر محصولات کروم در واقع تا آخر از کروم ساخته نمی شوند - آنها با لایه ای از کروم آبکاری شده اند. این لایه می تواند یک محصول را هم از نظر زیبایی و هم از نظر کاربردی متحول کند. جای تعجب نیست که آبکاری کروم یک فرآیند محبوب است.
از روش هایی که برای پوشش دهی فلزاتی مانند آهن، نیکل و مس استفاده میشود آبکاری کروم است .
فرآیند آبکاری کروم روشی برای اعمال یک لایه نازک کروم بر روی یک بستر (فلز یا آلیاژ) از طریق روش آبکاری است. 
آبکاری کروم به طور کلی برای یکی از دو منظور استفاده می شود: برای مصارف تزئینی یا مهندسی
از فلزاتی مانند طلا و نقره و کروم به عنوان روکش در لعاب آبکاری استفاده می شود.

تاریخچه آبکاری کروم 
قبل از اینکه بدانیم چه زمانی آبکاری کروم اختراع شد، باید به اوایل قرن نوزدهم بازگردیم، زمانی که آبکاری برای اولین بار کشف شد. یک شیمیدان ایتالیایی به نام لوئیجی بروگناتلی کشف کرد که غوطه ور شدن اجسام فلزی در محلولی از طلای محلول و اعمال بار با شمع ولتایی باعث می شود که طلا سطح اجسام را بپوشاند. شمع ولتایی اولین باتری الکتریکی بود که قادر بود الکتریسیته بدون وقفه را به یک مدار برساند. بروگناتلی یافته های خود را در سال 1805 در یک مجله علمی بلژیکی به اشتراک گذاشت، اما جامعه علمی از این کشف استقبال نکرد. یکی از نگرانی‌هایی که ناپلئون بناپارت داشت، این بود که طبقات پایین‌تر بتوانند از این فرآیند برای داشتن وسایلی با روکش طلا استفاده کنند. آبکاری به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت تا اینکه چند دهه بعد دوباره کشف شد. این به سرعت به یک روش محبوب برای ایجاد جواهرات، آثار و موارد دیگر تبدیل شد که بسیار ارزشمند به نظر می رسید اما برای جمعیت های گسترده تر مقرون به صرفه بود. علاوه بر طلا، انواع دیگر آبکاری فلز مانند آبکاری نیکل رایج شد. در حالی که ایده آبکاری الکتریکی به طور کلی در اوایل قرن 19 توسعه یافت، تا اوایل قرن بیستم بود که آبکاری کروم آغاز شد. یکی از پیشگامان آبکاری کروم جورج جی سارجنت بود که در سال 1912 مدرک دکترای خود را با مطالعه در مورد رسوب کروم به دست آورد. مطالعات او منجر به توسعه کالین فینک و چارلز الدریج در دهه بعد شد. در اواسط دهه 1920، دو شرکت وجود داشت که خدمات آبکاری کروم خود را تبلیغ می کردند: شرکت شیمیایی درمان در نیویورک و شرکت محصولات کروم در نیوجرسی. این دو شرکت به سرعت ادغام شدند و شرکت کرومیوم آمریکا را تشکیل دادند. به دنبال برخی تداخلات ثبت اختراع، شرکت کرومیوم آمریکا با یک شرکت جدید به نام General Chromium Corporation ادغام شد و یونایتد کرومیوم را تشکیل داد که در سال 1927 ثبت شد. واضح است که این شرکت های اولیه امید زیادی به موفقیت آبکاری کروم داشتند و حق با آنها بود.
جای تعجب نیست که تولید کنندگان و مصرف کنندگان از روکش کروم - یا همانطور که شناخته شد، به سادگی - کروم استقبال کردند. کروم را می توان تقریباً برای هر چیزی برای بهبود ظاهر و دوام آن اعمال کرد. اتومبیل‌ها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها، در میان محصولات دیگر، با قطعات کرومی شیک وارد بازار شدند. 
در طول جنگ جهانی دوم، استفاده از فلزاتی مانند کروم تا حدی متوقف شد، اما پس از جنگ، به طور کامل از سر گرفته شد. در واقع، دولت فرانسه درست پس از جنگ یک مرکز اطلاعات در مورد کروم سخت ایجاد کرد که در سال 1952 کتاب درسی جامعی را در مورد این موضوع به جهان ارائه کرد. 
کروم یکی از ویژگی های رایج طراحی بسیاری از اشیاء در دهه 1950 بود. به عنوان مثال، یک غذاخوری در اواسط قرن را تصور کنید. صندلی های بار، تزئینات روی بار و میزها و حتی ویژگی های بیرونی ساختمان اغلب کرومی بودند. در طول قرن بیستم، تا به امروز، کروم به عنوان یک ویژگی تکمیلی رایج برای همه چیز از اتومبیل گرفته تا دستگیره درها و شیرهای سینک باقی مانده است.
هنگامی که کروم صرفاً برای زیبایی شناسی استفاده می شود، به آن آبکاری کروم تزئینی می گویند. آبکاری کروم تزئینی متفاوت از آبکاری کروم سخت انجام می شود که گاهی اوقات به آن آبکاری کروم مهندسی یا کاربردی نیز می گویند.
 
آبکاری کروم به منظور 
افزایش مقاومت در برابر خوردگی
جلوگیری از سایش
سهولت روند نگهداری فلز
تغییر رنگ
ایجاد لایه براق
صرفا جهت اهداف تزئینی
دو نوع اصلی آبکاری کروم وجود دارد: آبکاری کروم سخت(آبکاری صنعتی کروم یا کروم کاری) و آبکاری کروم متراکم نازک(آبکاری تزئینی)
ضخامت روکش کروم بسته به نوع آن متفاوت است.
آبکاری کروم سخت را روی مواد اولیه با چسبندگی ثابت اعمال می کنند.کاربرد این نوع آبکاری برای پردازش انواع فلز از جمله فولاد ، مس ، آلیاژ فولاد ، آلیاژ آلومینیوم ، آلیاژ روی و... است.
برای بهبود مقاومت در برابر سایش و خوردگی، غلبه بر روکش کروم سخت دشوار است. سختی و دوام یک روکش فلزی کروم به این معنی است که قطعات شما حتی در تماس مکانیکی شدید و شرایط سایش، عمر طولانی‌تری خواهند داشت. یک سطح کرومی همچنین در برابر خوردگی مقاومت می کند و آن را برای استفاده در محیط های سخت یا جاهایی که سایر مواد آبکاری فرسوده می شوند مناسب می کند .
آبکاری کروم نازک،مس یا نیکل به عنوان یک لایه میانی که روی آن آبکاری نازک کروم انجام می شود مورد استفاده قرار می گیرد.
آبکاری کروم را می توان روی سطوح نرم یا سخت اعمال کرد. هر چه سطح سخت تر باشد، چسبندگی بیشتر و آبکاری بهتر خواهد بود. 

کاربرد آبکاری کروم 
خاصیت تزئینی و حفاظتی که آبکاری کروم دارد در بسیاری از وسایل صنعتی مانند وسایل الکتریکی، چرخ دنده ها، ماشین های بسته بندی، قطعات خودرو ...و وسایل خانگی مانند  قاشق، چنگال، شیرآلات و...به منظور براق شدن و جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار میگیرد.

هرینه ها 
آبکاری کروم متراکم نازک معمولاً هزینه بیشتری نسبت به آبکاری کروم سخت دارد، هزینه بسته به مقدار ماسک و تنظیم مورد نیاز متفاوت است.