آماده سازي سطح به روش التراسونيك

آماده سازي سطح به روش التراسونيك

تمیزکاری آلتراسونیک شامل استفاده از امواج صوتی فرکانس بالا(بالاتر از حد بالایی شنوایی انسان یا در حدود 18KHz) برای حذف طیف وسیعی از آلودگیها از سطح قطعات غوطه ور در یک محیط مایع می باشد. این آلودگی ها شامل کثیفی، روغن، گریس، ترکیبات بجا مانده از فرایندهای پولیش و صیقل کاری و مواد بجا مانده از فرایند قالبگیری می شوند. موادی که به این روش می توان آنها را تمیز نمود عبارتند از: فلزات، شیشه، سرامیک و نظایر آنها. شستشوی آلتراسونیک را می توان با طیف وسیعی از مواد تیمزکاری بکار برد.

در صنایع فلزی اغلب از این روش برای زدودن براده ها و روغن های برش بجا مانده از عملیات های برشکاری و ماشینکاری، برداشتن ترکیبات پولیش کاری پیش از انجام فرایند آبکاری و تمیز نمودن گریس و کثیفی از روی قطعات ساخته شده برای کاربردهای خودروسازی و هواپیما سازی استفاده می شود.

تمیزکاری آلتراسونیک توانایی پاک کردن آلودگی های سخت و محکم از روی سطح را دارد و به همان نسبت نیز بقدری ملایم است که به زیرلایه آسیبی نمی رساند. این روش بخوبی می تواند درزها و نقاط باریک قطعه را تمیز نماید.

استفاده از امواج آلتراسونیک در تمیزکاری به سبب محدودیت های استفاده از کلروفلوئوروکربن ها نظیر 1.1.1تری کلورواتان متداول گردید. به دلیل این محدودیت ها، امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و مهندسین سطح از روش های تمیزکاری غوطه وری بجای روش های مبتنی بر بخار بهره می برند. استفاده از آلتراسونیک، امکان تمیزکاری دقیق قطعات با اشکال پیچیده را به مراتب بهتر از روش های فاز بخار ممکن می سازد.