آبکاری طلا

آبکاری طلا

 

روکش طلا روشی است که در آن یک لایه نازک از طلا بر روی فلز پایه جوش داده می شود . این پوشش در صنعت جواهرات بسیار رایج است ، طلا و رودیم دو فلز محبوب برای پوشش روی فلزات دیگر هستند. یک شیمی دان ایتالیایی به نام لوئیجی بروگناتلی این روش را در سال 1805 اختراع کرد و اولین کسی بود که یک لایه نازک از طلا را روی پایه نقره قرار داد . روکش طلا معمولاً برای جواهرات جامه ای یا تقلید از قطعات گران قیمت استفاده می شود باور نکردنی است که جدا کردن قطعات گران قیمت جواهرات طلا از جواهرات اندود شده ، تقریباً غیرممکن است.

 

 

پوشش یا آبکاری طلا را می توان روی اکثر فلزات مانند نیکل ، برنج ، نقره ، مس و حتی فولاد ضد زنگ انجام داد. امروزه فلزات صنعتی مدرن مانند تنگستن و تیتانیوم نیز غالباً روکش طلا دارند . اما از موارد بالا ، نقره و مس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند . واحد مورد استفاده برای اندازه گیری ضخامت پوشش طلا میکرون یا 0.001 میلی متر است . ضخامت پوشش طلا می تواند بین 17/5 تا 2/5 میکرون باشد ،

 

ضخامت ایده آل حدود 5/0 تا 10 میکرون است . اگر چه به نظر می رسد این یک لایه نازک است ، اما حتی برای قطعات جواهراتی که در معرض سایش روزانه هستند مانند انگشترها و دستبندها به اندازه نیاز کافی می باشد.