آبکاری الکتریکی و تفاوت ان با شکل دهی الکتریکی

آبکاری الکتریکی و تفاوت ان با شکل دهی الکتریکی

آبکاری الکتریکی فرآیندی است که یک فلز را به وسیله هیدرولیز کردن، بیشتر برای اهداف تزیینی و یا جلوگیری از خوردگی یک فلز، بر روی دیگری قرار می‌دهد.

آبکاری الکتریکی فرآیندی است که یک فلز را به وسیله هیدرولیز کردن، بیشتر برای اهداف تزیینی و یا جلوگیری از خوردگی یک فلز، بر روی دیگری قرار می‌دهد. همچنین انواع ویژه‌ای از آبکاری الکتریکی نظیر ابکاری مسی، آبکاری نقره و روکش کروم وجود دارد. آبکاری الکتریکی به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا از فلزات ارزان مانند فولاد یا روی برای اکثر محصولات استفاده کنند و سپس فلزات دیگری را در بیرون به کار گیرند تا ظاهر، حفاظت و دیگر خواص مطلوب محصول را در نظر بگیرند. سطح می‌تواند فلز یا حتی پلاستیک باشد.

آبکاری الکتریکی به فرآیندی اشاره می‌کند که لایه سطحی فلز را به نوع دیگری از فلز اضافه می‌کند. این فولاد به طور معمول برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن و گسترش عمر مفید فلز زیر فلز استفاده می‌شود. البته این کار همچنین برای ساخت جواهرات نقره و نقره و ارائه مطالب گران قیمتی به منظور افزایش جذابیت بصری محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند آبکاری الکتریکی چگونه کار می‌کند؟

هم آند و هم کاتد (قسمت فلزی که باید پوشش داده شوند)در یک حمام الکترولیتی که از یک محلول نمک‌ تشکیل شده‌است، غوطه‌ور می‌شوند. جریان مستقیم (DC) الکتریسیته از طریق محلول عبور می‌کند و انتقال یون‌های فلزی بر روی سطح کاتدی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و فلز را بر روی آن قرار می‌دهد.

فرآیند آبکاری الکتریکی کاملا شبیه فرآیند شکل دهی الکتریکی است: هر دو شکل تولید افزایشی بوده و هر دو از طریق فرآیند جابجایی الکتریکی کار می‌کنند.

تفاوت: در آبکاری الکتریکی ، فلز سپرده‌گذاری شده بخشی از محصول موجود با روکش کردن / پوشش آن می‌شود. در شکل دهی الکتریکی ، (زیر لایه الگو)از محصول حذف خواهد شد. پس از برداشتن mandrel، شی که باقی می‌ماند به طور کامل از طریق جابجایی الکتریکی ایجاد می‌شود. پس از شکل دهی الکتریکی ، انجام آبکاری الکتریکی برای افزودن یک روکش برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و یا رسیدن به یک محصول جذاب‌تر امکان پذیر است. پس به جای اینکه دو روش به طور مستقل مورد استفاده قرار گیرند، واقعا می‌توانند به روش تعاونی مورد استفاده قرار گیرند.

گاهی اوقات فلزات تنها تزیینی هستند، مثل محصولاتی که ما در داخل خانه و یا در محیطی خشک استفاده می‌کنیم که به احتمال زیاد در آن از خوردگی رنج می‌برند. این نوع محصولات به طور معمول دارای لایه نازکی از طلا یا نقره هستند به طوری که برای مصرف‌کننده جذابیت دارد. آبکاری الکتریکی به طور گسترده در صنایعی همچون خودرو، هواپیماها، الکترونیک، جواهرات و اسباب‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیند کلی از پیل الکترولیتی استفاده می‌کند که شامل گذاشتن بار منفی بر روی فلز و فرو بردن آن به محلول است که حاوی یون‌های فلزی دارای بار مثبت است. سپس به دلیل باره‌ای منفی و مثبت، این دو فلز به یکدیگر جذب می‌شوند.

مقاصد آبکاری الکتریکی:

ظاهر فلز

حفاظت از خوردگی

خواص سطحی ویژه

خواص مکانیکی یا مکانیکی